måste skriva av mig lite. Spurs har tagit sig till final, efter att ifjol endast vunnit 32 matcher vann de i år 61 och har gjort ett bra, om än inte dominerande eller superövertygande slutspel. Nu är de i underläge 0-2 i finalen mot besten New York Knicks.
Redan 26 april skrev jag i denna blogg om de två lag jag var rädd att Spurs skulle stå svarslösa mot. ”kan de vinna allt? Egentligen spelar det ingen roll. Laget är relevant och sevärt igen och kommer så vara i många år. Lag som känts snäppet vassare är Nuggets och Knicks – inget av dem har dominerat sina respektive slutspelsserier utan båda låg i underläge 1-2.”
Sedan jag skrev det här New York inte förlorat en enda match. De vann den matchserien 4-2 och därefter rullat 4-0,4-0,2-0. Nuggets blev oväntat utslagna av Minnesota, annars tror jag Spurs resa skulle blivit betydligt kortare.
Men det är inte så att Spurs blivit mosade… Första matchen ledde de fortfarande med två minuter kvar
..men kunde inte stå emot New Yorks sista push och förlorade till slut med tio. Andra matchen var Spurs utspelade iq2 och q3. Sen hämtade de från absolut ingenstans igen ett 14p läge i fjärde, innan de oforcerat kastade bort bollen och matchen vid ställningen 104 lika och 9.5 sekunder kvar. New York satte ett straffkast, Spurs missade sista skottet. Men man kan inte säga att det var oförtjänt. New York var bättre sett över hela matchen.
G2 hade påtagligt många New York supportrar på plats, åtminstone nära planen kändes det knappt som hemmaplan. Nu väntar två matcher i Madison square garden. Kan Spurs spela en hel match utan att bitvis tappa fokus kan de nog ta en. Och vad det gör med självförtroendet kan vara avgörande. Idag ser det mörkt ut.
…och det är onsdag. Tiden går fort just nu, men lista ska vi ändå!
2. Skarven
idag började jag på riktigt med skarven som sammanfogar mina uteplatser. Honkas kom på en bra, och extra kostsam sak och det är att köpa längre brädor, så de går obrutet från uteterassen till vinkeln där enligt linjerna. Blir bara en 150-200 spänn per bräda 🙂
3. Lunchat
med fitt-patta. Kanske måste döpa om honom snart…
4. 70-talet
deltagit i rapparns 50-års firande. Det var 70 tals tema. Gissade på mycket flower power och sånt. Därför fick jag bli en sunkrockare. Kändes najs. Kul fest i Vittersjö.
Screenshot
5. WCF champs
Spurs är klara för final! Efter en svettig 4-3 i matcher mot OKC är det här unga gänget nu i final. Tror de dels är sämre än New York (det har sett ut så i två rejäla förluster tidigare under säsongen) samt att NBA vill att Knicks tar detta – blir det minsta lilla konstiga domslut kommer jag stå på mig i det sista argumentet. Men jag har varit nöjd ända sedan de vann första rundan. Nu har de kammat hem ytterligare två matchserier och har chansen att vinna allt!
6. Grodyngelsbonanza
..var det i Vijdammen i helgen. Det fullständigt myllrade till allas förtjusning
7. I see a red door
..and I want to paint it white. Sagt och gjort, efter många års fördröjning är nu även denna röda dörr övermålad.
8. Motherload
Sandvik re-brandar och jag fick hem en hel hoper stiftpennor, perfekt till korsordshörnan
9. Sommar
Bina jobbar på, regelbundet varmt nu och början på sommaren är väldigt härlig. Myggen inte riktigt på plats ännu. Inget tjat om att behöva bada. Life is good.
10. Altanmys
här har många kvällar avslutats senaste tiden, eller ja, det blir en stund åtminstone, sitter inte där och ugglar när det börjar mörkna
11. mobil
skrev detta inlägg på telefonen, ser inte riktigt vad jag gör och redigeringsmöjligheterna är dåliga. Jag fixar senare. Ha det gött!
Säsongen 2076/77 blev något alldeles extra. Jag coachar Manchester United och Engelska landslaget parallellt. Detta leder till att jag verkligen satsar på att få fram engelska spelare, och det påverkar nog mina chanser att totaldominera ligan och europaspelet.
Men jag var ändå med där uppe i toppen runt jul. Störde mig lite på att uppstickaren Middlesborough toppade. De besegrade mig även i 22:a omgången (av totalt 38) med 1-0 då vi låg etta och tvåa. Det skapade ett glapp. Lite frustrerad provade jag att köpa mig ur krisen. Noterade att Middlesborough hade gjort över 50 mål, men släppt in över 35. Jag hade också 50+ men endast 12 insläppta.
Bedömde därför att mycket hängde på deras toppforward Cao Nannan, som gjort 18 mål på 22 matcher. Då jag kollade på honom noterade jag att han hade en klasul som gjorde att jag utan förhandling kunde köpa honom för 195 mkr (han måste vilja gå, men det ville han såklart).
Före utköpet hade Middlesborough 14 vinster, 7 oavgjorda, 2 förluster. 49 poäng. (jag hade 13 v 6 o 4 f = 45 poäng) Under resten av säsongen blev det 5 vinster, 4 oavgjorda, 6 förluster. 19 poäng för Middlesborough = 68 poäng och en sjätteplats.
Själv skrapade jag ihop 78 poäng och hamnade efter en hel del tur på delad första, och ligaseger på målskillnad. Detta efter att Chelsea totalt pissat bort vad som borde varit en solklar ligaseger.
De torskade först mot Manchester City vilket gav mig slagläge. Men jag vann inte min match heller utan spelade 1-1 mot min tidigare klubb Wolverhampton. Fortsatt två poäng efter med tre omgångar kvar – då kom det. Chelsea spelar 0-0 mot jumbon Scunthorpe samtidigt gör jag 3-2 mot Arsenal i 92:a matchminuten och kommer upp på samma poäng – bättre målskillnad. Ändå håller vi på tappa det sista matchen. Chelsea vinner sin match med 7-0 (mot Yeovil som också är på nedflyttningsplats, enkelt schema). Vi hade 1-1 mot Portsmouth – fram till 94:e(!) matchminuten då reserven Daniel Calvo rullar in 2-1 (denna forward gjorde totalt två mål på hela säsongen, 19 matcher). Så osannolikt.
Men experimentet att sänka Middlesborough genom att köpa sönder dem gick verkligen hem. Fick därtill en bra forward som gjorde flera starka insatser även för mitt lag. Det blev tredje ligasegern i följd, och andra i rad jag tagit hem på målskillnad. Ifjol var det målfoto mot Sunderland.
Snigelfödseln jag trodde mig bevittna förra veckan har dementerats av Claws. Det enda den snigeln klämde ur sig var en lång sträng av bajs.
2 Apple Music
Jaha. Tog det ens två veckor efter det att mitt spotify löpte ut tills att jag erbjöds tre gratismånader på Apple music? Nja, ungefär och exakt så lång tid var jag utan streamingtjänst. Det var ändå intressant, jag lyssnade på ett foo fighters framträdande på prime – utan bild – då jag klippte gräs. Det var ungefär enda gången jag pressade gränsen. Nytt försök om tre månader!
3 Ny disk
PS5:an fick uppgraderat lagringsutrymmer i förra veckan. Vart även av med en del damm där under locket. Nu tankar vi fler spel vi aldrig startar!!
4 Långprommis
Jag, Hellan, Honkas och Claws på turne. Claws fick jobba mycket för att få till bilden, men det var det värt!
5 Prins Daniel Westling
Skriver jag alla sökord korrekt här lär det bli trafik på bloggen! HKH Prins Daniel Westling var alltså på besök i helgen i samband med invigningen av Wij Herrgård. Kanske syns även nacken på Kronprinsessan Victoria här någonstans, jag vet ej var hon stod. Det var ett mysigt tal Prins Daniel höll, full med Ockelboanekdoter samt att han blottade slipsen – som det såklart stod Ockelbo på.
6 Satana…
Jag testade ett verktyg jag inte använt tidigare. Snabbt att såga med Tigersåg, men tips. Bär handskar. Vattenblåsan ömmar rejält och sitter precis i greppet, allt man ska ta tag i gör ont. Imorgon är det padelmatch.
7 ”Gotta support the team”
Spurs slutspelar vidare. Nu står det 2-2 i matcher. Efter att Spurs vann första, efter en dubbel övertid, blev de ganska enkelt besegrade i match 2 och 3. Såg ingen riktig vändning, men nu vann de match fyra med 20+ poäng och stjärnorna vilade nästan hela fjärde. Fortsatt uselt skytte av Spurs, men för en gångs skull sköt OKC lika dåligt, eller till och med sämre. Bänkproduktion har varit det som gjort att OKC seglat ifrån i sina segrar och spelade jämnt i första – nu fick ej heller de några poäng från den avdelningen och blev krossade till följd av det. Det är kul att Spurs är med och tävlar igen, verkligen ett av de tre bästa lagen i världen just nu (Sorry Cleveland, trots er semifinalplats är ni inte med och tävlar). Citatet är förresten från Seinfeld, någon som känner igen?
8 Slutspelsmustasch?
Nja, egentligen är det inte så. Jag ska nämligen på Rapparns 70-års temade 50 års fest på lördag. Ska ha en fjunig hårdrocksmustach tänkte jag. Det fixar jag!
9 Mintgodis
Okej, jag var bara tvungen att prova. Mint i godis är en konstig sak som jag verkligen gillar. I form av pingvinstång, Marianne, Peps, After Eight, Ritter-sport mint, polkagrisar – allt är gott. Men detta, hmm. Sega gelegodisar med mintig smak? Nej, det funkade inte riktigt, men kanske hade gått bättre om det var lite mer åt pepparmint hållet – dessa smakade ren mynta.
10 The boys
Efter att nu till slut bränt igenom House of the dragon säsong 2 hoppar jag nu på The Boys säsong 5, som ska vara sista. Känner mig lite mätt på den, men det är inte Mandalorian dåligt (alltså så dåligt att du måste hoppa av helt). Kommer se klart.
11 Z&Z
Var på Z&Z prylar i helgen och faktiskt hamnade vi där för att Odden och I-man ville dit. De har Skylanders figurer och Pokemonkort att rota bland. Jag gillar ju allt, film, musik, spel – finns alltid något. Jag gick denna gång hem med Jakob Hellman ..och stora havet på CD, tjuga. Och Interstellar bluray med bonusskiva med extramaterial för en femtiolapp. Värt.
Förutom att donkarna spelade brädspel i fjorton timmar, hann vi även med en promenad. Synd på skärpan, ser lovande ut. Foto @ Claws.
2. Snigel, som föder
Var i Norrsundet en sväng. Honkas tömmer barndomshem, han snackade om att det fanns sniglar där. Här är en vinbergssnäcka – SOM FÖDER. Går det att zooma för er? Den har nån grön sträng med minisniglar i på väg ut, det såg jag inte då jag tog bilden.
3. Simon the Sorcerer origins
Åh snark vilket skitspel. Så halvfärdigt äventyrsspel att det bara tog minuter innan man var helt lost på vad som skulle göras, dialogen ger inga ledtrådar och spelet är extremt tomt på både objekt och interaktioner. Men, nu är det iallafall med på speljagvarvatlistan för det var ganska kort och Hallerström spelade samtidigt och bytte info med mig.
4. Monkey island 2
Lite bränd av det drog jag igång Monkey Island 2 och spelar med Odden. Även om det är svårt som tusan så har det alla nyanser av hjälp som ligger där under ytan. Som exempel försökte Odden ”Pick upp swamp” och då säger karaktären ”I can’t take it with my hands” (Alltså, han vill ta det, men det kräver rätt objekt). I Simon hade motsvarande sak bara resulterat i något av hans tre generiska ”That doesn’t make sense” repliker.
5. WCF G1
Västfinal match ett, vilken stänkare! Jag är glad att vara intresserad av idrott, särskilt dagar som dessa. Favoritlaget vann, efter dubbel övertid på bortaplan. Ett noll i matchserien som går till bäst av sju. Basket har ett annat flow än typ Hockey och Fotboll – du får inte det där avgörande målet på samma vis, det är en lång pendlande vandring mot slutsignalen. Det är så många vändningar och spelarna måste verkligen jobba även med det mentala för att kunna segra. Wembanyama 40+ poäng och 20+ i returer var enorm, och såg självsäker ut. Motståndarnas stjärna Shai-Gilious Alexander (även ligans MVP) hade det riktigt tungt, men fick ändå ihop runt 20 poäng till slut. Nya tag på onsdag.
6. House of the dragon s2
Plöjt klart seriens säsong två nu, det var som väntat bra nu då jag till slut tog mig för. Har för mig S3 kommer nu i juni redan! Lagom väntetid.
7. Rick and Morty
Vi hade slut på lunch-tv jag och Honkas så vi drog igång ett avsnitt lite på random. Det var helt kanon och ingen av oss mindes avsnittet alls (det var från 2015, var ett tag sedan man såg det). Även om du inte följer serien är det värt ett inhopp: Rick and Morty S2 E4 ”Total Rickall”, ligger på HBO och säkert finns det ute och svävar gratis någonstans också.
8. Gömma löpare
Tog ett skärmklipp. Jag gillar verkligen att gömma min löpare precis där. Det är en avig position som motståndaren ofta glömmer i snabba partier. Brukar långt senare resultera i något bra. Jag trendar uppåt just nu.
9. Östbykossor
Mötte de här härliga kalvarna vid Ersk-Ols gård i Östby. Nyfikna finingar. Det var med I-man på samma dag som jag hade långprommis med kompisarna, blev därmed över en mil och 16000+ steg. Får mig att fundera på hur x-svägerskan lyckas göra 20000 steg om dagen som rutin. Korta ben? Jodå. Men det lär ändå krävas denna typ av distanser.
10. Skärmsläckare
Den här ligger också på HBO. Ett drakägg som sakta värms upp i ett dataanimerat nördprojekt. Det kläcks aldrig, jag spolade fram till slutet.
Ja, nu går tiden undan. Har inte hunnit med dokumentationen, men det är inte försent för dens skull.
2. HotD s2
Strax innan säsong tre rullar ut nudå har jag tagit tag i att fortsätta kolla på House of the dragon. Brutal värld och irriterande människor – men det blir bra drama. Lite svårt med barnamördande får jag medge, det verkar så enkelt för RR Martin att skriva in. Men så har han själv heller inga barn (fick ta paus för att googla detta efter en viss scen)
3. Slay the spire
Nu har jag ändå ultravarvat och dödat hjärtat vilket dyker upp efter att man klarat spelet med de tre första karaktärerna. Ugha, svårt. Spoiler: Min vinnande giv – en poison strat med the silent. 3x Catalyst+ är tydligt mina nyckelkort (tripplar gift hos fienden, så om man bygger upp 20, tripplar till 60, tripplar till 180, tripplar till 420 – per runda)
Helt uteslutet var det att jag skulle få öppna den här dörren, bara en minut senare, då jag genomfört en dialogscen fick jag lov att öppna dörren… …tiden det tog mig innan jag fattade det. Det är en prövning det här spelet, så bakvänt jämfört med hur äventyrsspel brukar vara.
4. Simon the sorcerer origins
Veckans nya spel, som jag verkligen bråkar med. Fy tusan vad det är halvfärdigt och dåligt – därtill paketerat i ett klassiskt 90-talsgränssnitt. Men faktiskt även sämre än så på många punkter (det hittar på nya saker i ui:et då det passar). Svåra problem, väldigt lite att göra, man kör därmed fast direkt och har inga tydligt greppbara mål. Jag kör klart och har walkthrought sjukt nära till hands efter senast dygnets upplevelser.
5. Hjälpredan
Och ja, jag valde att försöka använda ai:n för att svara på frågor. Kul då den snabbt började hitta på och gissa fram lösningar. I chatten ovan är den promptad att inte få lov att gissa utan endast presentera helt säkra svar. Och nedan fortsatte den vara olydig. Det är verkligen ett riktigt pissigt verktyg då fakta är viktigt.
5. NBA slutspelet
Spurs rullar på. Det går inte superenkelt mot ett skadedrabbat Minnesota, som har en starter på skadelistan och deras stjärna tydligt inte 100%. Men Wembanyama fick sig utvisad med en vass armbåge en match, förlust. Och första var en tät affär de förlorade med 2p. Men vinsterna har de verkligen sett starka ut i, men inte utan hicka. I femte matchen tappade de både en 14p ledning och senare även en 18p ledning innan de gjorde sista rycket till 126-97. Jag tror Spurs knyter ihop det med 4-2 i matcher nu på fredag, Minnesota ser slitna ut.
6. Mer spel
Jag har ju 2500+ timmar i Football manager 2012 och nu har jag gjort ett litet ryck igen. Såg något jag inte sett tidigare, vilket fascinerar mig! En avatar med flint! Jag gjorde honom genast till landslagsman för England för att få se hur han såg ut på planen.
7. …resultatet
Syns kanske inte så bra. Men ingen flint! Istället fick han grått hår för att symbolisera att han väl ser gammal ut.
7. Nytt brädspel
Var in på Spelexpertens vår rea där de säljer skadade spel. Pojkarna köpte lite grejor men jag hittade väl inte riktigt något, så i sista stund ryckte jag åt mig War of the ring kortspelet (ett sagan om ringen baserat kortspel). Sen visade det sig vara en expansion, så nu har jag köpt det. Det är inte samma spel som jag spelade digitalt med Hellan för några år sedan.
8. Tung sten
Den här fick Fitt-patta och jag slita lite med för att få upp. Jag höll i spettet och han stod för musklerna.
9. Lennys lunch
Sen tog jag med matlådan och åt lunch på Lennys. Bra bild det blev 😀
I-man fick frågan av personen i kassan på Subway i Gävle om vad han skulle bli då han blir stor. Kock eller bagare var svaret, eftersom han svårt ogillar mat tror jag mer på det senare.
2 Affinity övergång
Kikat lite på övergång till Affinity från Indesign. Blir en del pillande innan vi får ihop det tror jag, men längs vägen lärde jag mig några nya verktyg. Med prepress avdelningen i Falun skrev jag ”Näe, våra annonser har inget fyrfärgssvart”. Men tji. Med det jag lärt mig fick jag ihop ovan lista – en del är inte vårt, och en del är pixelgrafik. Men säkert tjugo grejor vi kan göra om, det blir lite murrigt och misspass syns bättre på felaktiga ytor.
3 Valborg
Spenderade jag som korvförsäljare med Ockelbo basket, emellanåt sprang jag ner till scenområdet och tog nån bild. Ockelbo manskör sjöng in våren och Vezo var konferencier längst till höger. Hur många gubbar känner du igen? Jag har haft att göra med minst 9!
4 Flödade förbi, tänkvärt.
5 Spurs i semi
Förlust på spännande vis i andra omgången mot Minnesota, torsk med två efter ett öppet buzzerbeater försök från tre av Julian Champegnie – som satt nära 70%(!!!) från trean i slutspelet. Räckte inte. Wemby slog ett NBA rekord i slutspelet med 12(!!!!) blockade skott. Men sköt även okarakteristiskt 0-7 från trean, han brukar vara runt 35%.
6 Nya firrar Rosentetror har flyttat in i akvariet. Även en ny Molly som var orange/svart fick flytta in, vi har sådana sedan tidigare. Men det här gänget är nya.
7 Korsordshjälpen
Den har ni här. Och ni som av någon anledning inte gör korsorden i Kuxabladet vet väl att tidningen finns på kuxabladet.se Bara gört nu.
8 Minecraft
Jag och I-man såg om Minecraftfilmen i helgen, den är faktiskt ganska underhållande. Om än väldigt mycket barnfilm!
9. 007 Road to a million s2
Fortsatte slökolla på den här serien där vanlisar får göra tuffa James Bond inspirerade uppdrag på jakten mot stora pengar. En av deltagarna kan vara den mest enerverande person jag någonsin sett på tv. Han heter Alex. I presentationen beskriver han sig som en person som ”vunnit det genetiska lotteriet” Kan sju språk flytande, och klarar sig hjälpligt på 30 till. Han har varit någon form av mästare i gymnastik med två guldmedaljer, och är inte sen att skryta om det. I ett klipp senare klättrar han och en lagkamrat ett varsitt torn, den ena kommer upp till ett färdigkopplat kretskort med sladdar isatta – den andre till ett utan isatta kablar. Dialogen (jag skrev ner den direkt för jag tappade hakan). Här är de alltså på stegar svinhögt upp på toppen av en skyskrapa. Lagkamraten: – Jag ser kablarna och hur de ska sitta. Jag berättar för dig vad du ska göra. Alex: –Jag stoppar i dem slumpmässigt bara. Alex: –Det funkade inte. Inget lyser upp. Jag vet inte vad jag ska göra. Alex: –Jag är bättre än dig på sånt här, jag ger dig instruktioner. Jäkla dåre! Men de fick ändå näst bästa tid och klarade sig kvar tack vare modig klättring.
Nämnde i förra veckans lista att jag funnit genomspelning av monkey island 1 med kommenterar av mig och Hallerström. Nu valde jag efter uppmaning av Claws att även publicera på youtube (för om någon skulle vilja kolla, är det enklast där)
2 Bokslut
Jag stänger saker i år. Det får bli årets grej. Eller ja, spotify har jag inte gått ur – men upphört att betala för. Instagram gick jag ur. Nintendo plus medlemsskapet förnyas ej. Messenger inser jag att jag kollar så sällan att det kan gå en hel dag innan jag märker att någon skrivit – försöker uppmana till SMS eller whatsapp. Netflix är på paus (men kan komma att göra comeback en månad för det ligger en Hulk Hogan dokumentär jag vill se och inte kan se på annat vis). Nu längtar jag efter att kunna stänga den stora boven som är Adobes prenumerationstjänster, då får jag en nödvändig och oundviklig anledning att använda affinity istället.
3 Komfortabel seger?
Vägen till de här 120-108 var helt galen. Spurs hamnade i 15p underläge, spelade utan Wembanyama och vann ändå. Career high med 27 poäng för rookien Dylan Harper, han kommer bli vass. Även rookie Carter Bryant spelade mycket, då det gällde som mest. Jättehäftigt att se. 2-1 i slutspelet, det borde gått åt andra hållet.
4 Komfortabel seger #2?!
Nej. Det här går ju inte. Syns siffrorna? Spurs nere med 19 i andra, 17 i halvtid. Och vinner med 21! Jag tror det kan vara någon slags playoff rekord i vändning samt storseger. Hittar inga siffror på det. 3-1 spurs! Det hade lika gärna kunna vara 1-3, de är sååå starka mentalt.
5. 1918
Detta är en del av ”Hannulas” isolering. De byter tak på ett närliggande hus i gäveränge, Yoyoma var påpasslig och fiskade upp lite av detta skräp – som sedan förevigades på Kuxabladets ledarsida. Cirkelslutning på något vis för denna 108-åring. (Den var heller inte fräsch doftmässigt och åkte i tidningsåtervinningen.. ..dubbel cirkelslutning)
6. Slay the spire
Nu har jag klarat med alla fyra gubbarna. Trodde jag var klar, men då upplyste Mackan om att det finns en slutstrid efter att de första tre gubbarna spelats fram.. Den har jag gjort ett försök på men inte klarat, vägen dit är precis lika svår som en vanlig genomspelning.
7. Monster train
Testade ett liknande roguelike kortspel till PS5 kallat monster train, det känns inte fullt lika tydligt som Slay the spire. Men kanske kan bli kul om man nöter på lite.
8. Rooster
På TV är annars Rooster på HBO veckans höjdpunkt. Jag har till och med oftast hunnit se det innan Kuxas lunch-tv (så honkas slipper se repriser, vilket han annars gör för att få mig att se saker han tycker jag ska se)
9. Plint
Idag gjöt jag en plint. Ska skarva ihop mina uteplatser, en ny ligger på baksidan, och den gamla täcker hela kortsidan. Jag har väldigt mycket att göra med detta och vet inte riktigt var jag ska börja. Då brukar min devis vara att börja någonstans – Och nu är ett av väldigt många steg genomfört.
10. Snart 47
Det ska väl också dokumenteras. Yoyoma tycker jag skulle ta en bild och fråga ai hur gammal personen är. Personen ska vara mellan 35-45, det var ju ändå ett hyfsat försök av den (om än brett spann)
11. Tiden går
Vecka 24&25 gör Odden sina sista två veckor på fritids, sen får han faktiskt inte lov att gå tillbaka har jag bestämt. Sommarloven är långa! Skolan börjar igen i onsdag vecka 34.
San Antonio Spurs är i slutspel för första gången sedan 2019. Efter några säsonger där de försökte vara relevanta (efter att deras gamla garde med Duncan, Parker, Ginobili slutat) och var ett lag alldeles utanför slutspelsbilden med Demar Derozan som stjärnspelare bestämde klubben sig 2021 för att börja om och tradade Demar.
Istället samlade klubben på draft picks, bytte bort de spelare som hade värde – för att få fler chanser att hitta bra unga talanger. In med Keldon Johnson, Devin Vassell, Derrick White (som snabbt blev för bra, och tradades till Boston). Dejonte Murray var en till talang som kom och fick släppas. Blir laget för bra, får de sämre möjlighet att välja spelare i draften. Det här var ju inte jätteroliga säsonger, jag hade mer eller mindre sett varje Spurs match mellan 2011-2020 – men här tog jag paus i det abonnemanget någon månad in på ny säsong då det var tydligt att de inte riktigt försökte vinna (eller de gjorde de, men med väldigt undermålig personal). #medgångssupporter
Murray, Poetl, White – byttes alla mot talanger eller picks så snart intresse skapats. Poolen av möjligheter för klubben växte, förlusterna radades upp.
2023 hade Spurs god chans 14% (tillsammans med tre andra lag) att få välja först i draften. Den stora lyckan med pingpongbollarna i lotterimaskinen föll ut väl och Spurs värvade franske supertalangen Victor Wembanyama (japp jag kan stava detta utan att kolla). ”Wemby” en 224 cm gänglig herre som både kan dribbla och skjuta treor med gott utfall trots sin storlek. Med en vingbredd på 243 cm och storlek 55 i skor. Det luktade vändpunkt redan från dag ett.
Första frågan, skulle den gänglige 19 åringen hålla för spel i NBA? I första matchen hade han 15 poäng, 5 returer och en block. Med framförallt en stark defensiv närvaro började Wembys försvar förändra hur motståndarna spelade. Det var mycket svårt att skjuta över Wemby som snittade 3.6 blockade skott per match (och fick omätbart antal spelare att inte skjuta alls, och tonvis med missar av dem som försökte skjuta över/runt honom) Inget slutspel för Spurs, Wemby kom tvåa i omröstningen för årets defensiva spelare och blev årets rookie.
Nästa säsong fick Spurs välja som lag #4 i draften och valde guarden Steph Castle. Spurs värvade även den legendariske point guarden veteranen Chris Paul(då 40 år) som startade matcher och blev en klockren mentor för Spurs unga garde. Även erfarne Harrison Barnes skrev på. Medan resultaten blev bättre gick säsongen åt skogen i och med Wembys axelskada. Även Steph Castle blev utsedd till årets rookie – och klubben hade lyckats hålla i duktiga unga spelare som Vassell och Johnson. Unga Julian Champagnie etablerar sig som starter och tre poängs expert.
2025/26 såg Chris Paul lämna (och strax senare lägga av) Klubben värvade en bra backup center i form av Luke Kornet och på slutet av fjolårssäsongen stjärnan De’aron Fox från Sacramento. Fick återigen välja tidigt i draften #2 blev Dylan Harper och #14 Carter Bryant som båda visat sig väldigt vara väldigt bra och fått mycket speltid. Steph Castles statistik förbättrades avsevärt trots att han redan ansågs vara fjolårets bästa nykomling. Wemby vinner årets defensiva spelare och kommer trea i MVP omröstningen. Johnson utses till 6th man of the year (bäste spelare i ligan som börjar på bänken), vilken resurs han varit! Johnson vann även OS med USA häromåret och mötte lagkamrat Wembanyama i finalen. Laget nådde även final i NBA cup.
Kornet, Fox, Barnes är veterantrion som stöttar upp den unga kärnan.
Slutspel!
Laget vann 61/82 matcher (efter blott 34 segrar året innan – historiskt uppsving!) I skrivande stund leder laget med 2-1 i matcher (och matchen de förlorade var efter Wemby slagit huvudet i golvet och tvingats vila 1,5 matcher). Extra strongt att vinna utan Wemby borta mot Portland, rookie Dylan Harper levererade ett career high i poäng, 27p, i en situation med enorm press. Laget vann komfortabelt trots att de en period låg under med 15. En bred trupp.
kan de vinna allt? Egentligen spelar det ingen roll. Laget är relevant och sevärt igen och kommer så vara i många år. Lag som känts snäppet vassare är Nuggets och Knicks – inget av dem har dominerat sina respektive slutspelsserier utan båda låg i underläge 1-2. Oklahoma är regerande mästare och vann ännu fler matcher än Spurs, men inbördes leder San Antonio 3-1 på säsongen. Så, ja. Det kan gå, och det är roligt att följa resan.
Strukturerade upp min personliga dropbox-mapp i veckan. Hittade lite udda grejor. Jag hade helt glömt att jag spelade igenom Monkey Island 2022 och gjorde lite kommenterande medan det rullade. Ganska torrt, men kul att ha.
Screenshot
2. Playoffs!
Nu är vi igång med slutspel, Spurs vann första ganska komfortabelt mot Portland. Även om de var på väg in i matchen en sväng, efter ett massivt underläge. Devin Vassell var stadig och stoppade i 15 poäng. Wemby, som väntat nyttig, och gjorde hela 37.
3. Färgat! Måste till ett inlägg till på den matchen, alla sektioner fick t-shirts i lagets färger. Snyggt.
4. Badkläder
Debuterat mina nya badbyxor. Då Yoyoma först visade mig dem på nätet tänkte jag spontant ”Nej nej.” Fem minuter senare beställe jag dem, och adderade en hatt på temat.
5. Knark
Slay the spire köpt och installerat. Klarat med två karaktärer så långt. Det är en farlig typ av spel för mig då jag blir väldigt hooked på sånt härnt.
6. Honkas rollspel
Honkas hittade sin rollspelssamling, mest Mutant. Kollat lite värden, det är fortsatt populärt att samla på gamla rollspel.
7. Torkande färg
Kollar på ny väggfärg för köksbordssektionen av vardagsrummet. Kommer antagligen bli den mörkaste – är ett jäkla ljusinsläpp där nu i och med ny stor glasdörr, kan bli skönare för ögonen med lite dämpat.
8. Lirare
Jag tycker det är skönt att se en sådan här person i Ockelbo mitt på dagen en vanlig tisdag. You do you.
Screenshot
9. Knarkresultat
Slay the spire resulterar åtminstone i lite mer än halverat mobilanvändande. Jag brukar ha 45 timmar, nu 17. Från en skärm till en annan tyvärr.
10. Loppisturné
Var till fem loppisar med familjen i helgen. Tyckte dessa (2) Possoboxar för CD skivor var kul. Klassiskt märke som många nog känner igen från Commodoretiden, då det fanns populära varianter för disketter i samma stil.
11. Vårbild
Skön vy vid Röladan. Båtarna längtar ut.. ..eller nåja – träekan skulle nog sjunka.
This message was to long for an e-mail form. I posted it here instead:
Had a fun time reading your blog. The post about solitaire really spoke to me. I did love that game too. I loved sudoku. I love crossword puzzles. Minesweeper and the other Solitaire (marble game). IQ arrows is another enhoyable solo game. All games are easy going – but oh so hard to put down.
Balatro was first shown to me by a friend. I was instantly interested and got a copy. And the next 300+ hours are history! What a game… i don’t really play the types of games I did growing up (no more platformers, fps or any kind of action adventures or even any kinds of games featuring a speaking main character that i can’t control) mostly I play an old version of Football manager 2012. Dota 2 with two friends (but never on my own, I’m no good) and the only other games that really have stolen time from those two titles are Blue Prince and The witness – extraordinary unique special games that speak to me. Oh, I also play alot of chess.
And now Balatro 🙂
I have almost done everything. Completed all the challenges was my first bragging moment. Then it was alot of hard work and a whole LOT of hours to get gold token on all decks, but I got there. Eventually I also played to get all jokers and everything in the collection, check!
Fun story. I had this last joker that was so hard to get. I had to discard five jokers at once to get it. Obviously I played with the black deck where I could have an extra joker – giving me a chance to destroy five and keep one through the spectral card Ankh. I tried this for a very long time before I finally had that amount of jokers. And I destroyed all but one – six at once to be exact (had one negative also). But nothing triggered that last joker. I remembered it said destroy five, not six. I spent more evenings trying to get that hand – and then hours later I finally destroyed exactly five jokers with the Ankh card.. ..still nothing.
I went into the collection to te read that missing Cards description. It said Jacks! Not Jokers! Discard five Jacks! I misread it. I got that Joker unlocked within hours and finally completed the collection.
I read that there was an update brewing, so I found your dev blog and read it. I really think you should charge us a little for the new material, this is an amazing game – no one makes games for me 🙂 I would easily pay for it again if you release it as a special extended edition or something. You deserve it.
Why not also mention a bug, now that I’ve written this really looooooong message. On the PS5, if you get to many Cards on hand and use the button to see the full deck, the game crashes. Every time. If you don’t look at full deck there is no problem having many Cards. Not sure what the limit is, 70 Cards maybe? I do applaud the very solid ”in case of crash” autosaves – you continue from the very same hand once the game restarts. So no biggie.
I would also have loved to find the animation speed setting alot sooner. I have a couple of friends who also played Balatro quite a bit, and neither of them knew about that option.
Thank you for a great game. You mentioned in a blog that you were surprised the game got such high reviews. I can agree. It certainly does not NEED to be scored higher than 8/10 – but it is at that level – and so polished. Being the player you clearly made the game for I find it addictive. Where many might, like me, be annoyed at losing you can from there either just give it up and leave with a feeling like ”Oh well, it’s so random. It’s not up to me” or.. ..grumble for 15 seconds and then hit play again. Until it’s suddenly way after midnight.
Nu har jag skickat tillbaka den retroosande CD-spelaren och istället köpt en lite dyrare, lite traditionellare och ärligt talat ganska väldigt mycket bättre variant. Dess Bluetooth sändare är inte hundra, den hickar till en eller två gånger per skiva, men med 3,5 högtalarsladd går den utan problem. Bring your CD’s to workday = everyday.
2. Bröd
Idag blev det en hemmapizza, har annars verkligen strypt brödintaget till ett absolut minimum. Skulle jag säga att det givit supermycket effekt på vågen att låta bli bröd? Nej. Men lite, stadigt 2kg lättare efter 7 veckor. Tror mer det har att göra med att jag väljer mer hälsosam mat oftare då pizza och burgare inte står på menyn.
3. Korsordsillustration
I-man påpekade genast att jag glömde grönt.. ..han kan regnbågens ordning, och det kan inte jag.
4. Sandworm
Odden gjorde denna i kinetic sand, ser ju ut som något på arrakis. Bluescreenad och klar för specialeffekter!
5. Dunarna
Donkarna får byta namn till Dunarna snart, jädrar vad de spelar brädspelet. Jag gillar entusiasmen även om jag inte riktigt är med på tåget personligen.
6. Påsklov
Pojkarna har varit lediga denna vecka. Det har framförallt lett till många hemmaluncher och rester. De äter ju knappt nåt och det var nya menyer varje dag. Sålunda har jag ätit minst tre portioner spaghetti och köttfärssås och tre laddningar makaronpudding.
7. Varvat, igen
Nu har jag spelat igenom Disco Elysium igen. Blev sugen att köra parallellt med Fitt-Patta som nyligen drog igång också. Kul slut då jag fick chansen att rädda ”Cuno” från gatorna och förvandla honom till en framtida assistent, ni som spelar vet vad det här är för en knarkande yngling – han är ful i mun och kaxig som tusan. Men som vän var han väldigt nyttig.
8. Kampen
Om landet. Vi byggde studsmattan, sen blev det ogräsrens för mig och Yoyoma. Kom man väl igång med att börja nypa kvistar i det ”förlorade hörnet” var det svårt att sluta.
9. Vacay med norrlandsrekord
Ja, det är sant. Jag har aldrig varit längre norrut än Örnsköldsvik. Men nu händer det, tar familjen och drar till Umeå första dagen på semestern. (Jag tar ledigt då jag egentligen borde jobbat den måndagen)
Då kom det som jag hintade om tidigare en sammanslagning av två perioder. Då jag var äckligt sen sist och inte skrev förräns på onsdagen kändes jag att det antingen skulle bli ett fattigt inslag eller stå över, nu väntade jag istället. Lite mer material till denna kanske.
2. Prickat Att placera ut en bastu på tomten kanske blir lättare än jag trott, lite beroende på vad bygglovsgänget säger. Men man får inte bygga på prickad mark – sålunda är det efter utbyggnaden inte mycket yta kvar att fundera kring, antingen baksida bredvid utbyggnaden, eller uppe i hörnet av tomten ovanför slänten.Screenshot
3. CD
Köpte en portabel CD spelare med bluetooth sändare, så man kan skicka ljudet var man vill. Dessvärre var den extremt högljudd i lasern, trots väldigt många positiva recensioner. Jag är antingen kräsen eller fick ett måndagsex. Tillbakasänd nu, har beställ ny i tråkigare design. Men i grunden är det funktion jag är ute efter.
4D Bio See what I did there? Vi var åter till Uppsala i helgen och gick på 4D bio, den här gången blev det nya Mario filmen. Den höll inte riktigt känner jag, men lite bättre blir det alltid med extra fysiska effekter ovanpå själva filmen. Lite överdrivet mycket fan service och väldigt lite story – forcerat och spretigt. Första var klart bättre.
5. Bokslut
Läste den här, en liten spin-off i Vindens namn universumet. Högst märklig bok, det kanske räcker med att säga att författaren har ett 8 sidor långt försvarstal till varför han valde att släppa den. Kanske inte skit, men underligt då den inte har vare sig någon egentlig story – start eller slut. Karaktärer. Eller ens händelser. Det är mer som en studie i ocd, med en figur som springer omkring och försöker städa i drygt 150 sidor.
6. Signerat I-man
Med plattförbud händer det ibland roliga saker. Påskägg som ser ut som bajspöpar.
7. Vårbild
Nu kom det lite mer jäkla snö. Men det är på gång nu, våren! Detta från en fin dag och vårpromenad som jag och Odden tog.
8. Spel Börjat spela ”A little to the left” som också är lite på ocd-temat. Scenarion är helt enkelt att du ska göra dem bra, rätta till tavelramar, täcka ytor. Färgmatcha, storleksordna och greja. Exakt vad som är fel förklarar spelet aldrig, men det känns när det är rätt. Så istället för att läsa ovanstående bok kan du spela detta, det är ungefär samma upplevelse. Kul men konstigt. Annars spelar jag ett andra varv på Disco Elysium och efter ett demo av Slay the spire hos Honkas köpte jag nu det på rean till switchen för 63 kronor.
9 Tecknat till korsord
Jag försökte verkligen beskära i blogg-programmet. Men den vill inte det. Då jag klickade på ”Tillämpa” vreds hela bilden 90 grader och det går ju inte. Ni får med ett utsnitt av skrivbordet också. Vad fågeln heter är ett lurigt korsordsord.
9. Schack
När jag spelar med begränsad möjlighet till tid, alltså när jag kan bli avbruten, väljer jag att möta bottar. Jädrar vad jag fick kämpa mot denna, minns inte exakt nu men tror det blev fjorton torsk, en remi och en vinst. Varav remin skedde i allra första mötet, då tror jag ju att jag är på gång men det var inte nära.
10 Godishörnan i Ockelbo
Ny godisbutik slog upp sina dörrar i centrala Ockelbo (I gamla Du och jag lokalen). Känns som det kommer bli tufft att få det att gå ihop? Men önskar dem all lycka och barnen tyckte det var kul att handla där – så det blir fler besök.
11 Bio igen
Helgen innan var Honkas och jag och såg Project Hail Mary. En riktig feelgood film. Jag visste på förhand inget, och likt då jag gick på ”Civil War” och trodde jag skulle se en historisk film men hamnade i framtiden – var jag denna gång oförberedd på Sci-fi. Men där var vi snart i rymden. Filmen var bra, men saknar lite av en antagonist, vilket heller inte behövdes – grundproblematiken var tillräcklig för att driva handlingen.
12 Glad påsk
Nu har påskhelgen kommit och gått. Förutom Uppsalavisit har jag haft gympa med Ishiis på Gäverängeskolan. Gubbhäng hos Honkas med Kneten och Mackan. Påskmiddag med Forslings. Bingolotto påskspecial med familjen. Konstrunda med jobbinriktning på måndagen. Imorgon åter till ordningen!
Nu har det blivit en sån omgång igen då det dragit ut på tiden. Jag har egentligen inget emot att skriva poster som sträcker sig över två veckor.. ..men nu kör vi.
2. Byggplaner
I det tysta skissar jag vidare på nya trädecket ovanpå utbyggnaden. Det börjar ta form, men får invänta lite väder känner jag.
3. Dune
Jag har ju inte så mycket material till denna veckas lista tycker jag. Honkas tyckte att jag skulle skriva en massa om brädspelet Dune, som alla i umgängeskretsen är skrämmande hooked på. Det är ett bra spel och jag fick även äran att vinna en omgång.
4. Fläckar
Jag vet inte var fläckarna kommer ifrån, vilken bil – eller hur gamla de är. Eller om det är kondensvatten, olja eller annat. Men tänkte nu då att jag tar en bild på dem och ser hur de utvecklas så kanske något klarnar.
5. Första cykelturen
Cyklade med barnen till Wij Trädgårdars lekpark under helgen, träffade Evil med barn och fikade. Det var en skön vårdag, sedan dess har det blivit ganska ruggigt igen. En får komma ihåg att det fortfarande är mars.
6. Operation bäver
Spenderade även tid med pojkarna på bio i helgen, då blev det operation bäver. Underhållande, tiden gick fort. Yoyoma har varit sjuk, så vi övriga får roa oss bäst vi kan.
7. Första punkan
En förutsättning för punkt 5 var att cyklarna var i sin ordning. Och de var de inte. Oddens ventil hade brutits av och det var dags för ny slang. Jag har nog aldrig genomfört ett byte av innerslang tidigare, det tog ett tag men jag fick till det. Bytte en gång på en barnvagn, det var svårare.
8. Smygfotar
Då särskilt inte i-man är sugen på att vara med på bild får jag ibland smyga in ett foto. Här hänger vi i mediarummet.
9. Slipat skivor
Var in till Z&Z prylar i Gävle under torsdagen, de har restaurerat lite repade CD’s åt mig. Även om vissa av dem till och med är dubbletter känns det rätt att fixa dem. Får passa dem vidare till rätt samlare vid tillfälle.
10. Disco Elysium
Kört vidare på min save, det är som jag kanske nämnt lite buggigt på switchen. Men det verkar inte haka sig då man sparar ofta.. ..men så fort man glömmer!! Känns som jag gör liknande val nu som sist jag spelade, är svårt att gestalta ett as och ta dåliga beslut tycker jag.
En sån där bild man råkar bränna av av misstag. Kan bli kul om en massa år.
2. CD fix
Fortsatt piffa upp CD’s jag fått av Bohman. Maidens Piece of mind hade bara CD nu har den ett fodral. Tydlig med att skriva att det är hittepåkopia.
3 Talisman
Ny omgång spelad. Blev en maratonrunda då utveckling gick segt för samtliga. Jag vann på tilläggsregel om att tre kills av andra karaktärer skulle ge vinst. Men lite purket att vi inte lyckades ens låsa upp slutet.
4 mer brädspel
på söndag blev det dune. Som väntat kom jag sist bland väldigt erfarna spelare. Men hämtade upp mig bra efter en kritisk stridförlust vid halva matchen. Stannade på 8, Theo 9 Pärlan och Honkas tio var och honkas vann på mer spice. Så det var tätt.
5 Poleavslutning
yoyomas polegrupp hade avslutning på lördagen. Yoyoma var ej med pga migrän. Men vi var och tittade och åt sedan mat på The crust, pizzastället
6 bröd….
…och då vart det pizza. Annars ätit minimalt med bröd senaste månaden. Nån idé jag har som jag tror leder till att jag väljer bättre mat.
7 Spurs
NBA rullar på. Spurs är hetast i ligan, 18-2 i matcher sista tiden! Utmanar nu om #1 seed i väst. Första gå gen sen 2017 de passerat 50 segrar.
8 byggplaner
i sommar är planen att bygga klart nya takterassen ovanpå utbyggnaden. Skissar nu på räckeslösning.
9. bastu
Har även blivit sugen på att anlägga en.En vedeldad bastuatuga.. ..men en sak i taget
10. Sven nordqvist
i sommar ställs Sven Nordqvists Pettsonteckningar ut på Wij trädgårdar. Han har en fin stil tycker jag, och jag gillar karaktären