San Antonio Spurs är i slutspel för första gången sedan 2019. Efter några säsonger där de försökte vara relevanta (efter att deras gamla garde med Duncan, Parker, Ginobili slutat) och var ett lag alldeles utanför slutspelsbilden med Demar Derozan som stjärnspelare bestämde klubben sig 2021 för att börja om och tradade Demar.

Istället samlade klubben på draft picks, bytte bort de spelare som hade värde – för att få fler chanser att hitta bra unga talanger. In med Keldon Johnson, Devin Vassell, Derrick White (som snabbt blev för bra, och tradades till Boston). Dejonte Murray var en till talang som kom och fick släppas. Blir laget för bra, får de sämre möjlighet att välja spelare i draften. Det här var ju inte jätteroliga säsonger, jag hade mer eller mindre sett varje Spurs match mellan 2011-2020 – men här tog jag paus i det abonnemanget någon månad in på ny säsong då det var tydligt att de inte riktigt försökte vinna (eller de gjorde de, men med väldigt undermålig personal). #medgångssupporter

Murray, Poetl, White – byttes alla mot talanger eller picks så snart intresse skapats. Poolen av möjligheter för klubben växte, förlusterna radades upp.
2023 hade Spurs god chans 14% (tillsammans med tre andra lag) att få välja först i draften. Den stora lyckan med pingpongbollarna i lotterimaskinen föll ut väl och Spurs värvade franske supertalangen Victor Wembanyama (japp jag kan stava detta utan att kolla). ”Wemby” en 224 cm gänglig herre som både kan dribbla och skjuta treor med gott utfall trots sin storlek. Med en vingbredd på 243 cm och storlek 55 i skor. Det luktade vändpunkt redan från dag ett.

Första frågan, skulle den gänglige 19 åringen hålla för spel i NBA? I första matchen hade han 15 poäng, 5 returer och en block. Med framförallt en stark defensiv närvaro började Wembys försvar förändra hur motståndarna spelade. Det var mycket svårt att skjuta över Wemby som snittade 3.6 blockade skott per match (och fick omätbart antal spelare att inte skjuta alls, och tonvis med missar av dem som försökte skjuta över/runt honom) Inget slutspel för Spurs, Wemby kom tvåa i omröstningen för årets defensiva spelare och blev årets rookie.

Nästa säsong fick Spurs välja som lag #4 i draften och valde guarden Steph Castle. Spurs värvade även den legendariske point guarden veteranen Chris Paul(då 40 år) som startade matcher och blev en klockren mentor för Spurs unga garde. Även erfarne Harrison Barnes skrev på. Medan resultaten blev bättre gick säsongen åt skogen i och med Wembys axelskada. Även Steph Castle blev utsedd till årets rookie – och klubben hade lyckats hålla i duktiga unga spelare som Vassell och Johnson. Unga Julian Champagnie etablerar sig som starter och tre poängs expert.
2025/26 såg Chris Paul lämna (och strax senare lägga av) Klubben värvade en bra backup center i form av Luke Kornet och på slutet av fjolårssäsongen stjärnan De’aron Fox från Sacramento. Fick återigen välja tidigt i draften #2 blev Dylan Harper och #14 Carter Bryant som båda visat sig väldigt vara väldigt bra och fått mycket speltid. Steph Castles statistik förbättrades avsevärt trots att han redan ansågs vara fjolårets bästa nykomling. Wemby vinner årets defensiva spelare och kommer trea i MVP omröstningen. Johnson utses till 6th man of the year (bäste spelare i ligan som börjar på bänken), vilken resurs han varit! Johnson vann även OS med USA häromåret och mötte lagkamrat Wembanyama i finalen. Laget nådde även final i NBA cup.

Kornet, Fox, Barnes är veterantrion som stöttar upp den unga kärnan.
Slutspel!
Laget vann 61/82 matcher (efter blott 34 segrar året innan – historiskt uppsving!) I skrivande stund leder laget med 2-1 i matcher (och matchen de förlorade var efter Wemby slagit huvudet i golvet och tvingats vila 1,5 matcher). Extra strongt att vinna utan Wemby borta mot Portland, rookie Dylan Harper levererade ett career high i poäng, 27p, i en situation med enorm press. Laget vann komfortabelt trots att de en period låg under med 15. En bred trupp.
kan de vinna allt?
Egentligen spelar det ingen roll. Laget är relevant och sevärt igen och kommer så vara i många år. Lag som känts snäppet vassare är Nuggets och Knicks – inget av dem har dominerat sina respektive slutspelsserier utan båda låg i underläge 1-2. Oklahoma är regerande mästare och vann ännu fler matcher än Spurs, men inbördes leder San Antonio 3-1 på säsongen. Så, ja. Det kan gå, och det är roligt att följa resan.
